Puppet cube je taková kostka $2\times2\times2$ z jednoho pohledu (ve tvaru kostky). Z druhého pohledu jsou ale na každé straně 2 čtverečky poloviční velikosti, takže to vypadá jako nějaká poslepovaná kostka $4\times4\times4$.
Když získám nový hlavolam, tak se jej nejprve nesnažím vyřešit, ale chci si ho užít.
Půl dne jsem si s ním kroutil, než jsem pochopil, že nejde ani o $4\times4\times4$ ani o $5\times5\times5$,
ale jde o téměř klasickou $3\times3\times3$ kostku.
Tedy jde o kostku, kde RBY (červeno modro žlutý) $2\times2\times2$ roh je spojen do jedné kostky,
takže vlastně obsahuje 3 středy stěn, 3 hrany a roh kostky $3\times3\times3$.
To zjednodušuje notaci, protože se dá otáčet jen okolo W(bílého), G(zeleného) a O(oranžového) středu.
Při explorativním zkoumání kostky pak používám barevnou notaci, orientuji se dle RBY rohu.
Později notaci transformuji na standardní tak, že RBY roh umísťuji dopředu doleva nahoru a používám jen tahy R*, D* a B*.
Další vlastností Puppet cube je, že zbylých 7 rohů je nafouklých do dvojnásobné velikosti, což ale znamená, že se často dostanete do situace,
kdy výčnělky dvou rohů chtějí okupovat na konci stěnového tahu stejné místo. Mám pocit, že rohy jsou natolik dobře vykrojeny uvnitř,
že pokud by si nepřekážely na konci stěnového tahu, je možno tah provést (při počítačové simulaci snad tedy stačí spočítat polohu všech výčnělků na konci tahu).
Blokace spůsobené zbytněním rohů znemožňují většinu posloupností tahů obvyklých na kostce $3\times3\times3$ (s omezením na RDB pohyby). Například základní R2D2R2D2R2D2 nelze provést, začínáte-li ve tvaru kostky.
Následující dny se učím dostat hlavolam do tvaru kostky a hledám posloupnosti tahů, které se z tvaru kostky dostanou opět do tvaru kostky. Postupně si několik tvarů kostky zapamatuju, včetně toho, jak z nich kostku složit. U symetrických tvarů to má výhodu, že symetrie umožňuje najít jiný způsob, jak se dostat zpět do tvaru kostky. Bohužel první nalezené posloupnosti tahů nechávají rohy na původním místě. Rozhodl jsem se ručně prohledat všechny pozice dosažitelné na 5 stěnových tahů ze tvaru kostky (hloubky 3 a 4 nebyly příliš užitečné). V této hloubce jsem našel tah převádějící na symetrický tvar „Z“ nebylo ani problém dohlédnout na dosažení symetrického tvaru „ZZ“, který má tu výhodu, že je v něm možno provést R2D2R2D2R2D2 (některé pohyby v protisměru). Navíc jsem v této hloubce našel způsob jak dosáhnout tvar „L“, který jsem předtím našel i v hloubce 4.
Spojením těchto dvou posloupností tahů vedoucích na tvar „L“ jsem dostal posloupnost, která začíná a končí ve tvaru kostky a mimo jiné permutuje rohy. Tato posloupnost dělá lichou permutaci rohů nevykouslých viditelně a netriviální sudou permutaci na viditelně vykouslých rozích. Kromě toho tah dělá Möbius permutaci tří hran v jedné středové vrstvě a Möbius permutaci čtyř hran ve zbylých vrstvách.
Tvar „Z“ vedl k objevení permutace tří hran v jedné vrstvě, tvar „ZZ“ v kombinaci s R2D2R2D2R2D2 k přehození dvou dvojic hran, z nichž právě jedna je v rámci jedné středové vrstvy. Později jsem si uvědomil, že symetrie tvaru „ZZ“ umožňuje přehození dvou dvojic hran, vždy v rámci různých vrstev (ve stejné rovině kolmé na tělesovou úhlopříčku). Zatím jsem se to nenaučil používat.
Kromě těchto tahů jsem (dříve) objevil i sedmitahovou posloupnost vedoucí na tvar „L“, společně se čtyřtahovou posloupností ale nepřináší permutaci rohů, ale jen permutaci pěti hran. K bázi generující všechny potřebné pohyby mi stále chyběla lichá permutace na vykouslých rozích. Místo systematického řešení pomocí počítače jsem se pokusil nějakou takovou permutaci najít. Pravděpodobnost, že náhodný návrat do tvaru kostky bude mít lichou permutaci by měla být kolem 1/2, pokud je stěnových tahů netriviálně mnoho. Potíž bylo, jak takovou posloupnost zaznaenat. Slepých zablokovaných větví během zkoumání je příliš, takže se člověk snadno ztratí v zápisu. Postupně přes neúspěšné videonahrávky a audionahrávky jsem přešel do režimu videonahrávky, kde audio komentuji prováděné tahy. Když se mi přes tvar „L“ podařilo získat lichou permutaci vykouslých rohů, měl jsem vyhráno. Během rekonstrukce posloupnosti tahů jsem zjistil, že se RDBDR'DBR'DR'DR tvaru „L“ nakonec vyhla.
Určitě by se daly hledat další netriviální permutace, ale nalezená báze stačí k popisu postupu, jak dosáhnout libovolné dosažitelné permutace.
name | name$_0$ | name$_1$ | name$_2$ | name$_3$ | name$_4$ | name$_5$ |
---|---|---|---|---|---|---|
$|a=|a'$ „Z“ |
R'D'R2DR |
B'R'B2RB |
D'B'D2BD |
BDB2D'B' |
RBR2B'R' |
DRD2R'D' |
$b:b_0=a_0a_5$ layer shift |
|R'D'R2DR DRD2R'D'| |
|B'R'B2RB RBR2B'R'| |
|D'B'D2BD BDB2D'B'| |
|BDB2D'B' D'B'D2BD| |
|RBR2B'R' B'R'B2RB| |
|DRD2R'D' R'D'R2DR| |
$c$ do „ZZ“ |
|RD'B'DBR' |
|BR'D'RDB' |
|DB'R'BRD' |
|B'DRD'R'B |
|R'BDB'D'R |
|D'RBR'B'D |
$c'$ z „ZZ“ |
RB'D'BDR'| | BD'R'DRB'| | DR'B'RBD'| | B'RDR'D'B| | R'DBD'B'R| | D'BRB'R'D| |
$d:d_0=$ $c_0(D2R2)^3c_0'$ |
|RD'B'DBR' D2R2D'2 R'2D2R2 RB'D'BDR'| |
|BR'D'RDB' R2B2R'2 B'2R2B2 BD'R'DRB'| |
|DB'R'BRD' B2D2B'2 D'2B2D2 DR'B'RBD'| |
|B'DRD'R'B D'2B'2D2 B2D'2B'2 B'RDR'D'B| |
|R'BDB'D'R B'2R'2B2 R2B'2R'2 R'DBD'B'R| |
|D'RBR'B'D R'2D'2R2 D2R'2D'2 D'BRB'R'D| |
$e:e_0=$ $c_0c_5'$ |
|RD'B'DBR' D'BRB'R'D| |
|BR'D'RDB' R'DBD'B'R| |
|DB'R'BRD' B'RDR'D'B| |
|||
$f$ do „L“ |
|RBRD' |
|BDBR' |
|DRDB' |
|B'R'B'D |
|R'D'R'B |
|D'B'D'R |
$f'$ z „L“ |
DR'B'R'| | RB'D'B'| | BD'R'D'| | D'BRB| | B'RDR| | R'DBD| |
$g$ do „L“ |
|R2D'B2DB' |
|B2R'D2RD' |
|D2B'R2BR' |
|B'2DR'2D'R |
|R'2BD'2B'D |
|D'2RB'2R'B |
$g'$ z „L“ |
BD'B'2DR'2| | DR'D'2RB'2| | RB'R'2BD'2| | R'DR2D'B2| | D'BD2B'R2| | B'RB2R'D2| |
$h$ $gf'$ |
|R2D'B2DB' DR'B'R'| |
|B2R'D2RD' RB'D'B'| |
|D2B'R2BR' BD'R'D'| |
|B'2DR'2D'R D'BRB| |
|R'2BD'2B'D B'RDR| |
|D'2RB'2R'B R'DBD| |
$h'$ $fg'$ |
|RBRD' BD'B'2DR'2| |
|BDBR' DR'D'2RB'2| |
|DRDB' RB'R'2BD'2| |
|B'R'B'D R'DR2D'B2| |
|R'D'R'B D'BD2B'R2| |
|D'B'D'R B'RB2R'D2| |
$j$ | |RDBDR'D BR'DR'DR| |
Orientačně nejjednodušší je vybrat si jednu vrstvu, zkontrolovat, které hrany v ní chybí, nalézt je a jednu podruhé přehodit místo hran, které do vrstvy nepatří. Pak totéž udělat v další vrstvě, jen již není potřeba hledat ve vrstvě hotové.
$h_4b_2h'_4$ |R'2BD'2B'D B'RDR| |D'B'D2BD BDB2D'B'| |R'D'R'B D'BD2B'R2| |
$h_4b_3h'_4$ |R'2BD'2B'D B'RDR| |BDB2D'B' D'B'D2BD| |R'D'R'B D'BD2B'R2| |
$h'_4b_3h_4$ |R'D'R'B D'BD2B'R2| |BDB2D'B' D'B'D2BD| |R'2BD'2B'D B'RDR| |
$d_0h_4b_2h'_4b_3d_0$ |
$d_0b_2d_0b_3d_0$ |RD'B'DBR' D2R2D'2 R'2D2R2 RB'D'BDR'| |D'B'D2BD BDB2D'B'| |RD'B'DBR' D2R2D'2 R'2D2R2 RB'D'BDR'| |BDB2D'B' D'B'D2BD| |RD'B'DBR' D2R2D'2 R'2D2R2 RB'D'BDR'| |
$d_0b_3d_0b_2d_0$ |RD'B'DBR' D2R2D'2 R'2D2R2 RB'D'BDR'| |BDB2D'B' D'B'D2BD| |RD'B'DBR' D2R2D'2 R'2D2R2 RB'D'BDR'| |D'B'D2BD BDB2D'B'| |RD'B'DBR' D2R2D'2 R'2D2R2 RB'D'BDR'| |
$d_0b_0d_0b_5d_0$ |RD'B'DBR' D2R2D'2 R'2D2R2 RB'D'BDR'| |R'D'R2DR DRD2R'D'| |RD'B'DBR' D2R2D'2 R'2D2R2 RB'D'BDR'| |DRD2R'D' R'D'R2DR| |RD'B'DBR' D2R2D'2 R'2D2R2 RB'D'BDR'| |
$d_0b_5d_0b_0d_0$ |RD'B'DBR' D2R2D'2 R'2D2R2 RB'D'BDR'| |DRD2R'D' R'D'R2DR| |RD'B'DBR' D2R2D'2 R'2D2R2 RB'D'BDR'| |R'D'R2DR DRD2R'D'| |RD'B'DBR' D2R2D'2 R'2D2R2 RB'D'BDR'| |
$d_5b_5d_5b_0d_5$ |D'RBR'B'D R'2D'2R2 D2R'2D'2 D'BRB'R'D| |DRD2R'D' R'D'R2DR| |D'RBR'B'D R'2D'2R2 D2R'2D'2 D'BRB'R'D| |R'D'R2DR DRD2R'D'| |D'RBR'B'D R'2D'2R2 D2R'2D'2 D'BRB'R'D| |
$d_5b_1d_5b_4d_5$ |D'RBR'B'D R'2D'2R2 D2R'2D'2 D'BRB'R'D| |B'R'B2RB RBR2B'R'| |D'RBR'B'D R'2D'2R2 D2R'2D'2 D'BRB'R'D| |RBR2B'R' B'R'B2RB| |D'RBR'B'D R'2D'2R2 D2R'2D'2 D'BRB'R'D| |
$d_5b_0d_5b_5d_5$ |D'RBR'B'D R'2D'2R2 D2R'2D'2 D'BRB'R'D| |R'D'R2DR DRD2R'D'| |D'RBR'B'D R'2D'2R2 D2R'2D'2 D'BRB'R'D| |DRD2R'D' R'D'R2DR| |D'RBR'B'D R'2D'2R2 D2R'2D'2 D'BRB'R'D| |
$e_0b_0e_0$ |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| |R'D'R2DR DRD2R'D'| |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| $(e_0b_5e_0)'$ |
$e_0b_1e_0$ |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| |B'R'B2RB RBR2B'R'| |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| $(e_0b_4e_0)'$ |
$e_0b_2e_0$ |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| |D'B'D2BD BDB2D'B'| |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| $(e_0b_3e_0)'$ |
$e_0b_3e_0$ |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| |BDB2D'B' D'B'D2BD| |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| $(e_0b_2e_0)'$ |
$e_0b_4e_0$ |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| |RBR2B'R' B'R'B2RB| |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| $(e_0b_1e_0)'$ |
$e_0b_5e_0$ |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| |DRD2R'D' R'D'R2DR| |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| $(e_0b_0e_0)'$ |
kratší otáčení dvojice hran různých vrstev $e_0b_0e_0e_1b_4e_1$ |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| |R'D'R2DR DRD2R'D'| |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| |BR'D'RDB' R'DBD'B'R| |RBR2B'R' B'R'B2RB| |BR'D'RDB' R'DBD'B'R| |
kratší pátý krok $e_0b_2e_0d_0=$ $d_0b_3d_0b_2d_0$ |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| |D'B'D2BD BDB2D'B'| |RD'B'DBR' D'BRB'R'D| |RD'B'DBR' D2R2D'2 R'2D2R2 RB'D'BDR'| |
$i$ „Q“ $i_0=i'_3$ $i_1=i'_5$ $i_2=i'_4$ |
|RDBDRDB |
|BRDRBRD |
|DBRBDBR |
|B'D'R'D'B'D'R' |
|R'B'D'B'R'B'D' |
|D'R'B'R'D'R'B' |
---|---|---|---|---|---|---|
$k$ do „L“ |
|DBRDBR'D2 |
|RDBRDB'R2 |
|BRDBRD'B2 |
|D'R'B'D'R'BD'2 |
|B'D'B'B'D'RB'2 |
|R'B'D'R'B'DR'2 |
$k'$ z „L“ |
D'2RB'D'R'B'D'| |
R'2BD'R'B'D'R'| |
B'2DR'B'D'R'B'| |
D2B'RDBRD| |
B2R'DBRDB| |
R2D'BRDBR| |
4+4+1 $i_0i_0$ |RDBDRDB RDBDRDB| |
9 $i_0i_1$ |RDBDRDB BRDRBRD| |
9 $i_0i_2$ |RDBDRDB DBRBDBR| |
7+1* $i_0i_4$ |RDBDRDB R'B'D'B'R'B'D'| |
7+1* $i_0i_5$ |RDBDRDB D'R'B'R'D'R'B'| |
5+1* $k_0f'_0$ |DBRDBR'D2 DR'B'R'| |
5M+2+1M+1 +liché rohy $k_0g'_0$ |DBRDBR'D2 BD'B'2DR'2| |
we start with even permutation of corners (1+1) not making L. If we do a $j$ move we got even permutation in each kind of corners, but not a trivial one. It would require either two more $j$ moves or two more $h$ moves. If we do an $h$ move, we got even permutation on visibly cut corners and odd permutation on the other corners. Another $h$ would be required to got an even permutation on corners, but that will be again (1+1). So at least 3 (of our) corner algorithms are required in either case. Let us do $jhh$ as $h$ is shorter. (You neednot repeat this analysis for (1+1) not making L).
An arbitrary $j$ would work, but I start looking to bar going to right on top to solve visibly cut corners.
Now arbitrary $h$ would lead to $h$ solvable position.
($+12+9+9 (30)$)
I chosen to start R2 looking at red.
I need to use an algorithm with the other clockwinnes so I would start with L2 and BRY on top front right (as doing RL symetry is the easist for me).
I put red (diagonal done) on top so looking at yellow face of RBY.
Let us concentrate on edges. I made the permutation on classic $3\times3\times3$ to document hidden pieces more easilly. (Of course not doing it during standard solve).
Let us look at the layers:
RB: OW1+BO2fliped(+OY1flipped); BY: WR1flipped+GY2OK(+RO1flipped); YR: WB1+GR1flipped(+WG1)
Hidden edges require clockwise circle, but 2 of them are flipped, in RB layer we have the same RO/YW/BG edge but unflipped so start with $b$ to prepare RB: BO2f+OY1f(+OW1). (start with BO around BRY)
Now we need clockwise permutation on hidden edges with only green center not paired so start $e$ looking at blue. Continue by $b$ in YR layer clockwise (on placed edge). And finish with $e$ looking at blue.
($+10+12+10+12 (74)$)
So now the layer statistic become:
RB: BO2f+OY1f(+OG2), BY: WR1f+GY2(+WG2), YR:WB1+GR1f(+WO2)
We have to make solved edges visible. The $b$ direction is forced at BY so we got BY: GY2+WG2(+WR1f).
We neednot hurry in this layer as it is almoost solved. BO2f at RB requires a lot of attention so I would hide it by corresponding $b$. RB: OY1f+OG2(+BO2f)
I would hide GR1f from YR layer to solve a RB edge by next $ebe$. YR:WO2+WB1(+GR1f).
($+10+10+10 (104)$)
We need a counterclockwise turn of hidden pieces, but we need to flip both RG and WR. We definitely don't want WR2f. The preparing $b$ turns were not chosen effectively, but we will not go back.
Let us do two clockwise turns instead. In first preserve green and white centers so start
$e$ facing red (it would make OR1 and RG1), clockwise $b$ in YB and $e$ facing red will follow.
RB: OY1f+OG2(+WR1), BY: GY2+WG2(+GR1), YR:WO2+WB1(+BO1)
So another clockwise turn of hidden pieces preserving green and orange so starting $e$ facing yellow, clockwise $b$ in RB and $e$ facing yellow.
($+12+10+12+12+10+12 (172)$)
RB: OY1f+OG2(+GR2), BY: GY2+WG2(+BO1), YR:WO2+WB1(+RW2)
Now we have two solved pieces in each layer so what natural $b$ moves would do?
($+10+10 (192)$)
RB: OG2+GR2(+OY1f), BY: GY2+WG2(+BO1), YR:RW2+WO2(+WB1)
That is clockwise cycle of hidden edges where just one is flipped so the plan is clear.
White and green centers are matched so we would follow by $e$ facing red than clockwise $b$ in YB layer and $e$ facing red.
($+12+10+12 (226)$)
RB: OG2+GR2(+BO2), BY: GY2+WG2(+WB2), YR:RW2+WO2(+OY2)
So we have well oriented edges in their layers and we have to ensure permutation parity in each layer is even.
BY is even as well as YR, so all 3 are even and we do not need to do final $ebed$ combination to ensure it.
(possible $+12+10+12+18=52$)
So we just solve the rest using $b$'s.
($+10+10+10 (286)$)
Seems me estimate of 280 turns was a bit low, 340 seems to be more accurate, but I would not be surprised another rotation or two of hidden pieces will be needed so solutions could approach about 400 turns (especially when we do not optimize the chosen rotations well).
There is face turn metric cancelation (DDRR) in $ebe$ combination making counterclockwise rotation of hidden edges. To get the cancelation in clockwise rotation of hidden edges, we must use symmetrical variant of $e$.
Good habbit is to make visible edges well oriented in their layers as fast as possible except the last visible edge in wrong layer. To hide the last edge in wrong layer we should make sure the hidden edges would make even permutation (the edge defines direction of the rotation putting it to its layer, and we should put remaining hidden edges in such places the rotation would solve them as well). The edge which will be replaced should be replaced well flipped, but there is no problem with remaining edges being flipped arbitrary. If just one edge is flipped, single rotation solves orientation and layers, otherwise we should do 2 rotations the other direction first flipping arbitrary, flip in the second should be chosen carefully.
Distance at most | Number of shapes |
---|---|
0 | 1 |
1 | 10 |
2 | 46 |
3 | 160 |
4 | 520 |
5 | 1494 |
6 | 3564 |
7 | 6799 |
8 | 9771 |
9 | 11376 |
10 | 12132 |
11 | 12608 |
12 | 12844 |
13 | 13030 |
14 | 13132 |
15 | 13174 |
16 | 13174 |
i2 |B2R'DB DB2D'2R' D'B'D'R'| 12 |RDBD RD2B'2 D'B'D'RB'2| |
i3 |BR'D'B D'R'BD' R'BD'B| 12 |B'DB'R DB'RD B'DRB'| |
2i |BRB2 R'2DBD' RB'2R'| 10 |RB2R' DB'D'R2 B'2R'B'| |
23 |BDB R'DR' D'2RB'2| 9 |B2R'D2 RD'R B'D'B'| |
2= |BD2B'R' DR'B2RD' RBD'2B'| 13 |BD2B'R' DR'B'2RD' RBD'2B'| |
2# |BDB R2D2R'2 B'D'B'| 9 |BDB R2D'2R'2 B'D'B'| |
3i |B2R'D B'D2B2D R'2D'B| 10 |B'DR2 D'B'2D'2B D'RB'2| |
32 |BDB'R BD'BR'D' B'RB'R| 13 |R'BR'B DRB'DB' R'BD'B'| |
3= |BR'D BR2D'2B' R'DR'| 10 |RD'R BD2R'2B' D'RB'| |
3# |BR'D BR'D'B RD'B| 10 |B'DR' B'DRB' D'RB'| |
notation |BR'BD B'RBD' B'DB'R' BD'B'R| 16 |
CxQx $m$ |B2R'D'BR BR'B'R'B' RBDBR| 15 |R'B'D'B'R' BRBRB' R'B'DRB'2| |
AKQ $b$ |BDB2 D'B'D'B' D'2BD| 10 |D'B'D2 BDBD B'2D'B'| |
AH_CN $e$ |BR'D'R DB'R'D BD'B'R| 12 |R'BDB' D'RBD' R'DRB'| |
CL_GR |B2DRD' R'BDR'B' RBD'B| 13 |B'DB'R' BRD'B'R DR'D'B'2| |
AJPxCx |BR'D'R' D'2RDB' R'D2RD| 12 |D'R'D'2R BD'R'D2 RDRB'| |
CxKxGON |BDBD R2D'R'B' R'D'2RB'| 12 |BR'D2R BRDR'2 D'B'D'B'| |
GxIxENR |BR'BD2B' R'B'D'B'2 DRDRB'| 14 |BR'D'R'D' B2DBR BD'2B'RB'| |
||
AHxCFx |BR'D'B' R2BDB' D'R'2DR| 12 |R'D'R2D BD'B'R'2 BDRB'| |
ANxCQx |BDB2 RBR'D' R'2B'R'| 10 |RBR2 DRB'R' B'2D'B'| |
APxMQx |BR2D RB'R'B'2 D'B'R| 10 |R'BD B2RBR' D'R'2B'| |
ARxCHx |BDRB D'B'R'B'2R DR'D'B| 13 |B'DRD' R'B2RBD B'R'D'B'| |
ARxCOx $\ell$ |BDB2 D'R'B'D' R'2DR| 10 |R'D'R2 DBRD B'2D'B'| |
ARxEJx |BDB2R D'B'D'B'D BD'R'D'| 13 |DRDB' D'BDBD R'B'2D'B'| |
CQxGPx |BR'D' R2B'R'B DB'2R| 10 |R'B2D' B'RBR'2 DRB'| |
CKxMRx |B2R'DR BR2B'D'B DR'2D'B| 13 |B'DR2D' B'DBR'2B' R'D'RB'2| |
CMxGKx |B2DR'D' B'D2BRB' R'D'2RB'| 13 |BR'D2R BR'B'D'2B DRD'B'2| |
EJxGMx |BR'DBD B'R'B2D'B' DRDRB'| 15 |BR'D'R'D' BDB'2RB D'B'D'RB'| |
Currently I do 3rd phase still combining $e$ and $b$, but mostly ignoring the edge orientations (of course minimizing flips if it is for free), than I use $\ell$ to solve parity of layers and $b$, $m$ to orient well and finish. Of course I try to arrange $m$ to help with edge orientation if possible.